Vær rask – du har dårlig tid!

Du er her

 «Du har kort tid til å fange min oppmerksomhet.»  

Setningen jeg nettopp skrev er på 37 tegn. Da sier det seg selv at tiden renner fort ut dersom du ønsker å fange min oppmerksomhet i sosiale medier, all den tid ideallengden på en Facebook-post er på rundt bare 40 tegn.

 «Hvordan bruke Facebook» er et spørsmål som er tilnærmet umulig å sette to streker under svaret på. Det vi imidlertid kan si med sikkerhet, er at forbrukerne i dagens scrolle-samfunn ønsker å motta effektiv kommunikasjon.

Sosiale medier-guruen Jeff Bullas undersøkelser – basert på engasjement (likes, kommentarer og delinger) – viser at Facebook-post på under 80 tegn gir 66 prosent høyere engasjement enn over det samme tallet (Ideallengden på 40 tegn).

«Kunsten» blir derfor å fortelle mye med få ord – samtidig som man velger riktig illustrasjon. I tillegg er innholdet du velger å formidle helt avgjørende. Mitt viktigste råd til deg er å unngå fellen hvor du blir for opptatt av hva du selv ønsker å fortelle.

Dersom målet er å skape engasjement, bør jo heller utgangspunktet være; hva ønsker mine følgere at jeg formidler?  Og hva er egentlig mine kunder opptatt av?

Kjappa på og lykke til!

Magnus Joki Arild jobber som innholdsprodusent i Nordlys LAB og har arbeidet intensivt med kommunikasjon i sosiale medier hos oss siden 2011. Kontakt: magnusjoki.arild@nordlys.no

Abonner på vårt nyhetsbrev

Hold deg informert, få nyheter og blogginnlegg tilsendt direkte.