Supertips til hvordan skrive gode pressemeldinger

Du er her

Presseomtale er gull når man trenger å lage buzz rundt en bedrifts aktiviteter og tjenester. Saken føres i pennen av en uavhengig part, og har umiddelbart en høyere troverdighet og rekkevidde enn fra egne kanaler. Mange lurer på hvordan de skal strukturere pressemeldingen, og hva den bør inneholde, for at journalistene skal ta saken. Det er to grunnleggende spørsmål du bør stille deg selv, for å øke sjansene for spalteplass. 

  1. Gjør vi det enkelt og attraktivt for journalisten å gjøre jobben sin?
  2. Er dette en sak som kan konkurrere i nyhetsflyten?

Disse to spørsmålene handler om å prøve å forstå arbeidshverdagen til journalistene, deres arbeidspress mot deadlines, og hvordan de tenker når de lager sakene. De er alltid ute etter en god sak, men tiden kan være en knapp ressurs - og vi gjør lurt i å gjøre jobben for dem. Dette betyr å ta i bruk den journalistiske verktøykassa, vinkle saken riktig, og strukturere tekst og bilder slik at leserne fatter interesse. Under følger et malverk for hvordan det bør se ut - følg den og bli pressemeldingens Muhammed Ali. 

 

Pressemelding fra krystallklar avsender - 1. desember 2017

Lag en fengende og konsis overskrift som trekker øynene til seg.

Her kommer en sterk ingress, som gjør leseren enda mer interessert.  Fokuser på hovedbudskapet og bruk nøkkelord. Denne teksten er kort og fet. Ingressen er plassert rett under overskriften, men skrives til slutt - ettersom den oppsummerer hele saken. 

Deretter kommer brødteksten, som er selve innholdet i pressemeldingen. Det er her du viser at saken har nyhetsverdi, og at den er verdt spalteplass. I teksten besvarer du klassiske journalistiske spørsmål som - hva, hvem, hvorfor, hvordan og når. På denne måten gjør du jobben enkel for journalisten å gi spalteplass til saken din. 

Husk å benytte avsnitt, slik at teksten blir luftig og lettlest. 

"Et godt sitat gir pressemeldingen kilder og relevans, samtidig som det krydrer teksten", sier Espen Renø Svendsen, Creative Chief i NordlysLAB. 

Fortsett teksten etter at du har lagt til et sitat. Her kan det også være lurt å legge til en handlingsdriver, hvis du har tenkt at publikum skal gjøre noe etter at de har lest teksten. Legg merke til at enkelte ord er uthevet. Det er et lite triks for å gjøre teksten mer levende

"Et ekstra sitat med litt swung, gjør saken enda rikere. Og gjerne fra en kilde litt høyere opp i systemet", sier Helge Nitteberg, sjefsredaktør i Nordlys. 

Artig underoverskrift.

Bruk bilder. Gode, klare og tiltrekkende bilder er essensielle virkemidler i så og si alle kanaler. 

Til slutt kan du repetere det aller viktigste budskapet i pressemeldingen, der du bevisst bruker nøkkelordene du introduserte i ingressen. 

Helt avslutningsvis kan du legge ved en link til noe relaterbart innhold, eventside, eller hjemmeside. 

http://www.socialmediatoday.com/content/how-write-press-release-event 

Om din virksomhet

En setning eller to om hva din virksomhet gjør, eller annen informasjon som kan være nyttig. www.nordlyslab.no

Kontaktinformasjon

Legg ved bilde og kontaktinformasjon på personen som leseren kan kontakte for å få mer informasjon. 

Espen Renø Svendsen

Espen Renø Svendsen

Strategisk kundrådgiver, espen.svendsen@amedia.no, 913 080 22.

PS! Ekstratips for deg som leste hele greia. Send pressemeldingen før klokken 08.00. Journalistene kommer på jobb klokken 08.00, og planlegger dagen ut i fra det som ligger klart i innboksen. 

 

 

Abonner på vårt nyhetsbrev

Hold deg informert, få nyheter og blogginnlegg tilsendt direkte.