Snapchat-bruken eksploderte i jula: Den nye «reality-TV-kanalen»

Du er her

Tallene er oppsiktsvekkende.

For selv om utviklingen har vært ganske jevn over tid, var det først denne jula det kom virkelig godt til syne hos meg – og hos Telenors mobilnett:

Snapchat dominerer våre mobilvaner stort og har nærmest blitt en egen TV-kanal – med «reality-TV» fra folk vi kjenner eller kjendiser.  På de dagene hvor det skjer mest, var det nesten umulig å få sett alle «storyene» - som for eksempel julaften og nyttårsaften.

1000 % økning på nyttårsaften

Telenors tall viser at Snapchat-trafikken økte med nesten 1000 (!) prosent på nyttårsaften, mens til sammenligning Facebook og Instagram «bare» økte bruken med henholdsvis 60 og 80 %.  

Nyttårsmeldingene har flyttet seg fra SMS til Facebook og nå videre til Snapchat. I 2007 ble det sendt 30 millioner SMS-er på Nyttårsaften, mens det tallet var nesten halvert til 16 millioner i 2017 – ti år seinere.

Øyeblikkene deles på Snapchat. Trenden er påfallende og vil etter all sannsynlighet eskalere i styrke. 

HØYE TALL: Trafikken på sosiale medier hadde en økning på nyttårsaften rett før og etter inngangen til 2017. Størst var økningen på Snapchat. Foto: Telenor

HØYE TALL: Trafikken på sosiale medier hadde en økning på nyttårsaften rett før og etter inngangen til 2017. Den soleklart største økningen var på Snapchat. Foto: Telenor.

Høy innholdsproduksjon

I dag har Snapchat nærmere 100 millioner daglige brukere, og hele 65 % av dem skaper innhold hver dag.  Bruken av Snapchat i Norge er også oppsiktsvekkende høy. Blant ungdom mellom 13 og 29 bruker 74 % tjenesten daglig, mens i Finland er det samme tallet 22%. Høy smarttelefon-penetrasjon forklarer sannsynligvis mye av den hyppige bruken.

Snapchat er moro – men disse tallene bør taes på ramme alvor blant bedrifter.

Hvordan knekke Snapchat-koden?

I øyeblikket er det nemlig - overraskende nok - svært få små og mellomstore bedrifter som har funnet veien til den stadig mer foretrukne digitale kanalen. Jeg ser ingen grunn til at det skal være slik, men trolig handler det om litt om «frykt for det ukjente» og kunnskap om hvordan mediet fungerer.

Det betyr ikke at jeg mener du skal stresse deg inn på Snapchat bare for å være der. Men det betyr at jeg anbefaler deg å se på hvordan din bedrift kan bruke Snapchat som en plattform for å kommunisere med dine følgere og kunder.

Å lykkes på Snapchat i et bedriftsperspektiv har vist seg å være en krevende øvelse, og trolig er det fordi mange også her misforstår mediets natur. Dersom du skal lykkes med din Snapchat-strategi må du sørge for at dine «Snapchat-venner» tilføres en verdi gjennom å følge deg. Ellers blir du fort «svartelistet»

I realiteten skjer det et verdibytte.  Det samme betyr at du bør etterstrebe deg å skape en Snapchat-profil som er underholdende og verdifull for dine følgere. 

Klarer du det – har du effektiv, billig og moderne markedsføringskanal som gir deg unike muligheter for dialog med dine kunder. Og dét er usedvanlig godt utgangspunkt.

Magnus Joki Arild jobber som innholdsprodusent og medierådgiver i Nordlys LAB. Han bistår deg gjerne dersom du trenger hjelp til innholdsproduksjon og/eller hjelp til sosiale medier. 

Mail: magnusjoki.arild@nordlys.no
Telefon: 97095541 

Abonner på vårt nyhetsbrev

Hold deg informert, få nyheter og blogginnlegg tilsendt direkte.