Jakten på “likes” kan legges død

Du er her

Likes

Rekk opp hånda alle som har antall “likes” og delinger på Facebook som et av kriteriene for å måle effekten av bedriftens aktivitet i sosiale medier.

Til deg som nå sitter med hånda i været; glem alt om det du trodde var gode måleparameter. “Lik og del” har i prinsippet liten verdi. 

Nå spør du deg sikkert; hvordan skal vi da måle suksessen? Fortvil ikke, det finnes mange gode alternativer. 

Du kan for eksempel måle reell konvertering. Kommer folk på arrangementet ditt, kjøper de produktene dine, donerer de penger? 

Med verktøy som Google Analytics kan du spore hvor trafikken til ditt nettsted kommer fra. 

Du kan også spore om et salg kommer fra en aktivitet på Facebook. Ved å legge inn et parameter i linken kan du i etterkant se hvor klikket kommer fra. En annen løsning er å lage et spesialtilbud som kun markedsføres i den aktuelle kanalen.

Eller gjør som i gamle dager, spør! Hva fikk deg til å velge oss? 

Hvis det ikke er praktisk mulig å måle konvertering kan antall lenkeklikk være et godt måleparameter. 

Om din aktivitet i sosiale medier handler om å drive trafikk til nettside gir både Facebook og Twitter deg som administrator oversikt over hvor mange som har klikket på linken i en post. 

Denne informasjonen vil gi deg større verdi enn antall likes, da du får konkret informasjon om hvor mange som faktisk har gjort det du ønsker. 

Et annet tips er å slutte å se på antall videovisninger. Facebook begynner å telle antall visninger allerede etter 3 sekunder, og med automatisk avspilling av videoer blir dette tallet i mange tilfeller kunstig høyt. 

Se heller på antall fullførte videovisninger. Rapporten Facebook Effect 2016 (http://www.stalelindblad.no/2017/02/likes-kan-vaere-negativt/) viser at kun 14% av de rapporterte videovisningen fra norske Facebooksider var fullførte visninger. 

Har du en høyere andel enn 14% er det en god indikasjon på at innholdet ditt slår bra an. 

Sist men ikke minst, engasjement i seg selv egner seg dårlig som målekriterium. Ja, det kjennes godt når folk liker og deler, men den reelle verdien finner du i kommentarene. 

Som ellers i livet er høflighet viktig også i sosiale medier. Ikke overse de som skriver til deg, men vær aktiv etter publiseringen og anerkjenn følgerne dine. Du trenger ikke svare med en lang avhandling, en tommel opp er i mange tilfeller alt som skal til. Men for all del, svar.

Og du, gi følgerne dine noe med reell verdi - ikke for deg, men for dem. Når folk opplever deg som relevant og nyttig er de mer tilbøyelig til å bli fornøyde og lojale. 

Abonner på vårt nyhetsbrev

Hold deg informert, få nyheter og blogginnlegg tilsendt direkte.