Ipsos' SoMe-tracker Q3'17 er klar

Du er her

Sosiale medier

Ipsos er et selskap som leverer meningsmålinger, markedsundersøkelser og analyser til samfunnet. 17. november 2017 publiserte de sin SoMe-tracker for tredje kvartal. Sjekk ut link her.

Under følger noen raske take aways for de største sosiale medier i Norge.

Facebook har nå 3 320 000 aktive brukere, hvor 86% er aktive daglig. Det betyr et stort lojalt publikum. Mange bruker facebook som inngang til redaksjonelle nyheter. 

NordlysLabs kommentar: Det ligger rundt 300 poster og venter i feeden din hver gang du logger inn. Med så mange brukere, sier det seg selv at det stilles høyt krav til kvalitet og kreativitet. Nå lanserer kanalen Facebook Creator som skal hjelpe deg å lage bedre videoer. Sjekk ut. 

Snapchat har 2 196 000 brukere, der 73% er aktive hver dag. Stor overvekt i aldere 18-29 år spesielt på daglig bruk. Legg merke til at det også er lang flere kvinner i de øvre alderssegmentene. 

NordlysLabs kommentar: Sjekk ut snapchat ad manager. Dette er den mest klikkete/sveipete kanalen av alle. Her er de første to sekundene viktigere enn noe annet sted. Personifisering er EKSTREMT viktig, derfor er hovedjobben (også her) av sosial karakter hvis man skal lykkes. 

Instagram har 1 706 000 brukere der 57% er aktive hver dag. Kvinner er overrepresentert i alle aldersgrupper. 

NordlysLabs kommentar: De 3 K-ene gjelder som aldri før: kvalitet, kreativitet, konsistens. Med instastories kan man leke mer, og lage mer live kortsiktig innhold. 

Linkedin i Norge har 1 238 000 profiler, men bare 432 000 brukere. Det betyr at få er aktive brukere. De har en oppgang i brukere på tvers, men menn er overrepresentert stort sett over hele linja. 

NordlysLab kommentar: Hvis man er god på kunnskapsdeling og bruker kanalen som posisjonerings- og rekrutteringsplattform vil man lykkes. 

Twitter har 1,3 mill profiler. Overrepresentasjon av menn. Brukes som en slags live egenkomponert nyhetsfeed av det man er interessert i. 

NordlysLabs kommentar: Twitter er og føles live. De som lager innhold som speiler og vrir på den umiddelbare konteksten vil lykkes best. Å se en fotballkamp på TV, er best hvis du har twitter ved siden av. Classic modern media behavior. 

 

Gå til kilden hvis du vil se tall fra pinterest, youtube og musikktjenester. 

 

Abonner på vårt nyhetsbrev

Hold deg informert, få nyheter og blogginnlegg tilsendt direkte.