Ipsos' SoMe-tracker Q2'18 er klar

Du er her

Ipsos er et selskap som leverer meningsmålinger, markedsundersøkelser og analyser til samfunnet. 17. november 2017 publiserte de sin SoMe-tracker for tredje kvartal. Sjekk ut link her.

Under følger noen raske take aways for de største sosiale medier i Norge.

Facebook har nå 3 445 000 aktive brukere, hvor 83% er aktive daglig. Det betyr et stort lojalt publikum. Mange bruker facebook som inngang til redaksjonelle nyheter. 

NordlysLabs kommentar: Bare siden første kvartal av 2018 har den daglige bruken av Facebook gått ned 3% blant norges befolkning. Hva dette skyldes har vi ikke svaret på, men at det økte fokuset på personvern i slutten av 2017 og begynnelsen av 2018 kan ha påvirket dette tror vi er høyst sannsynlig.

Snapchat har 2 592 000 brukere, der 71% er aktive hver dag. Stor overvekt i aldere 18-29 år spesielt på daglig bruk. Legg merke til at det også er lang flere kvinner i de øvre alderssegmentene. 

NordlysLabs kommentar: Sjekk ut snapchat ad manager. Dette er den mest klikkete/sveipete kanalen av alle. Her er de første to sekundene viktigere enn noe annet sted. Personifisering er EKSTREMT viktig, derfor er hovedjobben (også her) av sosial karakter hvis man skal lykkes. 

Instagram har 2 219 000 brukere der 61% er aktive hver dag. Kvinner er overrepresentert i alle aldersgrupper. 

NordlysLabs kommentar: De 3 K-ene gjelder som aldri før: kvalitet, kreativitet, konsistens. Med instastories kan man leke mer, og lage mer live kortsiktig innhold. 

Linkedin i Norge har 1 188 000 profiler, men bare 432 000 brukere. Det betyr at få er aktive brukere. De har en oppgang i brukere på tvers, men menn er overrepresentert stort sett over hele linja. 

NordlysLab kommentar: Hvis man er god på kunnskapsdeling og bruker kanalen som posisjonerings- og rekrutteringsplattform vil man lykkes. 

Twitter har 1,2 mill profiler. Overrepresentasjon av menn. Brukes som en slags live egenkomponert nyhetsfeed av det man er interessert i. 

NordlysLabs kommentar: Twitter er og føles live. De som lager innhold som speiler og vrir på den umiddelbare konteksten vil lykkes best. Å se en fotballkamp på TV, er best hvis du har twitter ved siden av. Classic modern media behavior. 

 

Gå til kilden hvis du vil se tall fra pinterest, youtube og musikktjenester. 

 

Abonner på vårt nyhetsbrev

Hold deg informert, få nyheter og blogginnlegg tilsendt direkte.