Hvor ble det egentlig av rekkevidden min?

Du er her

Du har kanskje lurt på hvorfor du treffer færre personer når du legger ut bilder, video og lignende på Facebook-siden din enn du gjorde tidligere. 

Det er du ikke alene om.

Om man gjør et raskt Google-søk finner du mange tusen andre som lurer på det samme. Alle får det samme generiske svaret: «Create more engaging posts». Det siste året har vært tøft for alle som driver business gjennom Facebook.

Da Zuckerberg tidligere i år lanserte deres «nye» News Feed ble algoritmene som bestemmer hva og hvem du skal se når du besøker Norges desidert mest brukte sosiale media endret.

Noen vil si at dette var til det verre for bedrifter på grunn av innsnevret rekkevidde, mens andre vil heie det fram som noe av det beste som kunne skjedd. Disse bedriftene er sannsynligvis de som allerede gjorde noe riktig og som har fortsatt i det sporet - og dermed blitt enda mer synlig.

Så, da er det vel bare å høre på supportavdelingen til Facebook, «create more engaging posts».

Jeg har satt opp 5 punkter som du kanskje kan ta med deg videre når du skal ta tak i din egen bedriftsside.

1. Hvem snakker du til?

Bruk tid på å finne ut hvem målgruppen din er og hva de interesserer seg for. Tenk utenfor boksen, kanskje målretter du innlegget ditt om sykkel til skiinteresserte på sommeren fordi de trenger mosjon i sommersesongen.

2. Timing – «Micro Moments»

Vit når målgruppen din er pålogget. Vær tilstede når kunden din tar opp telefonen mens han eller hun venter på bussen, venter på daten eller sjekker Facebook i sengen før de sovner og drømmer om din bedrift!

3. Kontekst – Hva skjer rundt deg?

Vær relevant, bruk nyhetsbildet. Når feks «Game of Thrones» har sesongstart kan det være lurt å legge ut et innlegg med en referanse til akkurat det all den tid vi vet det er verdens mest sette serie. Utnytt været! Selger du snøfresere, vær først ute med et innlegg når snøen faller.

4. Vær rask – du har dårlig tid

Magnus skrev for en tid tilbake siden et blogginnlegg om akkurat dette, men det er fortsatt like aktuelt.

5. Kvalitet i innlegget

Har du lagt en strategi og bestemt deg for å publisere fem innlegg i uka? Da må du være svært kritisk til hva du legger ut. Husk at i synlighetens verdens handler det ikke om hvor mange innlegg du publiserer - men heller hvor mange du når med innleggene du publiserer. 

Kort fortalt: Facebook er og har alltid vært et sosialt medie der folk i all hovedsak scroller for å bli underholdt, finne informasjon og å holde seg oppdatert på arrangementer. Har du det i bakhodet når du publiserer innhold vil det forhåpentligvis skape mer engasjement enn en salgsplakat.

GLHF!

Joakim Akselsen (26) jobber som medierådgiver i Nordlys LAB. Han bistår blant annet bedrifter med utarbeidelse av strategi og administrasjon i sosiale medier.

Mail: joakim.akselsen@amedia.no
Telefon: 97187133 

Abonner på vårt nyhetsbrev

Hold deg informert, få nyheter og blogginnlegg tilsendt direkte.