Din merkevare er den viktigste investeringen du kan gjøre i din bedrift

Du er her

Hvem er du og hva ønsker du å oppnå med din digitale tilstedeværelse?

Det er spørsmålene du må besvare når du legger din strategi for sosiale medier og andre digitale plattformer.

Jeg holdt nylig et foredrag for næringsforeningen i Svolvær, hvor jeg hevdet at nordnorsk næringsliv har et betydelig potensial hva gjelder sosiale medier, og bruken av disse.

Bakgrunn for det mener jeg beror på en generell misoppfatning i disse medienes opphav og eksistens. Derfor er det viktig å påminne oss om hvorfor vi selv er tilstede i de ulike kanalene.

Skap engasjement - ikke selg! 

Vi oppsøker eksempelvis FacebookInstagram og Snapchat svært sjeldent for å kjøpe noe. Til det har vi andre søkemotorer – for eksempel Google – hvor hele 9 av 10 kjøpsprosesser innledes.

Vi oppsøker derimot digitale applikasjoner for å bli underholdt og inspirert – og det bør også danne utgangspunktet for hvilket innhold vi velger å publisere i de respektive kanalene.

For de fleste merkevarer blir det derfor fundamentalt feil å bruke sosiale medier for å generere direkte salg – da kanalene i sin natur ikke er skapt for å drive butikk.

Synlighet 

Sosiale medier egner seg imidlertid utmerket for å skape engasjement og synlighet rundt din merkevare. Men det forutsetter at du tilbyr relevant, interessant og engasjerende innhold på dine plattformer.

Hvis vi tar en titt på merkevaren Nike Inc – en global leverandør på sportsutstyr – som har lyktes svært godt med sine markedsstrategier over flere tiår.

På digitale flater pusher de ekstremt sjeldent produkt og pris på sitt publikum.

Hva gjør egentlig Nike?

De hedrer sport og idrettsatleter gjennom inspirerende innhold. Noen eksempler:  

Godt innhold skaper lojale kunder 

For å lykkes i sosiale medier tror jeg det er viktig med en grunnleggende forståelse av at du ikke nødvendigvis trenger å kreve noe som helst i retur, for å tilby noe.

Det er summen av alt innholdet du tilbyr over tid, som skaper kjennskap og tilhørighet rundt din merkevare.

Og som på sikt sannsynligvis vil gi deg en lojal kundeportefølje.

Å lage en fullkommen digital strategi krever tid, men dersom jeg skal gi deg mitt råd i kortform; sørg for å definere din personlighet og ha fokus på kvalitet i innholdet du tilbyr.

Husk at du publiserer for dine følgere – ikke deg selv! 

Magnus Joki Arild jobber som innholdsprodusent og medierådgiver i Nordlys LAB. Han bistår deg gjerne dersom du trenger hjelp til innholdsproduksjon - tekst og foto - eller generell veiledning for hvordan du kan nå ut med dine budskap. 

Mail: magnusjoki.arild@nordlys.no
Telefon: 97095541 

 

Abonner på vårt nyhetsbrev

Hold deg informert, få nyheter og blogginnlegg tilsendt direkte.