Blir Facebook griskere? Dette kan være framtiden for din bedrift!

Du er her

Tidligere i vår annonserte «News feed»-direktør i Facebook, Adam Mosseri i sin bloggpost, at det sosiale mediet strammer ytterligere inn på den allerede forholdsvis lave rekkevidden for Facebook-sider og bedrifter.

Facebook prioriterer å vise deg familie og venners poster foran irrelevant innhold fra en bedrift.

Det som er viktig å huske er at det alltid har vært slik at Facebook ønsker å belønne de som leverer informativt og underholdende innhold med en større rekkevidde og en høyere plassering i feeden, så dette er endringer vi kommer til å se mer av i framtiden også. Facebook jobber hele tiden for å optimalisere brukeropplevelsen for den daglige bruker, og justerer algoritmene deretter.

Facebook ønsker ikke å favorisere spesifikke kilder og dermed vil det være opp til hver enkelt bruker å «bestemme» hva som skal dukke opp i Hjem-feeden. Algoritmen fungerer slik at dersom du ofte liker bilder som søsteren din legger ut, så vil også andre poster hun legger ut havne langt opp i Hjem-feeden din.

Så hva gjør du når du ikke har organisk rekkevidde og det blir både vanskeligere og dyrere å kommunisere med følgerne/likerne dine?

Jo, du flytter de over til andre og mer direkte kanaler, som for eksempel e-post eller Snapchat.

Snapchat er en kanal der mange sliter med å bygge opp et publikum, mye på grunn av begrensninger på foreslåtte venner/brukere og søkemuligheter, selv om det finnes en del applikasjoner der ute som prøver å gjøre prosessen litt enklere.

Så hvordan bygger du et publikum?

Jeg har laget noen punkter som kan hjelpe dere på vei:

  1. Legg inn Snapchat-brukernavn på egne kanaler (nettside, Facebook-side, Twitter, LinkedIn etc.)
  2. Last ned Snapkoden din her og gjør den til profilbildet ditt
  3. Om du skriver blogg, legg Snapchat-navnet ditt som signatur
  4. Bruk Facebook-ads for å flytte trafikken inn på Snapchat
  5. Reklamer for eksklusive tilbud som kun fås gjennom Snapchat
  6. Få inn Snapchat-koden på visittkort (om du er av den gamle skolen)
  7. Legg inn Snapchat-brukernavn i e-post-signaturen din

Dette er bare noen eksempler på hva man kan gjøre for å bygge et publikum på Snapchat. Du må på mange måter tenke litt «old-school», samtidig som du lar kreativiteten blomstre.

Det viktigste er og vil alltid være å tilby morsomt, underholdende og verdifullt innhold.

Send meg en snap på @joaksnap og vær med i trekningen av 1 års Nordlys +-abonnement!

 

Joakim Akselsen (26) jobber som medierådgiver i Nordlys LAB. Han hjelper bedrifter med utarbeidelse av strategi og administrasjon i sosiale medier.

Kontakt: joakim.akselsen@amedia.no

Abonner på vårt nyhetsbrev

Hold deg informert, få nyheter og blogginnlegg tilsendt direkte.